המדריך להריונית: כל מה שצריך לדעת על תזונה נכונה בהריון

המדריך להריונית: כל מה שצריך לדעת על תזונה נכונה בהריון

בשעה טובה! אם רק לאחרונה גילית על הריון חדש, סביר להניח שאת מתרגשת וחוששת בו זמנית, ובמיוחד אם מדובר בהריון ראשון. מעבר לבדיקות הרפואיות השונות, חשוב מאוד להקפיד על תזונה נכונה בהריון, תוך תשומת לב מירבית לתפריט התזונתי. איך תעשי זאת? ריכזנו בעבורך מידע חשוב בנושא.

לפני הכל – בדיקות מקדימות

רגע גילוי ההיריון הוא רגע מרגש במיוחד, וחשוב להגיע תחילה לרופא הנשים שלך, על מנת לוודא שההיריון תקין ולקבל הנחיות נוספות והפניות לבדיקות השונות. כמו כן, כדאי לבצע בדיקת דם על מנת שתוכלי לברר אם קיימים חוסרים תזונתיים בגופך. שימי לב, שהיעדר הפניות רלוונטיות עשוי להיחשב כרשלנות, ועל כן, מוטב להעמיק את הידע בנושא ולהבין אילו בדיקות צפויות לך בהמשך הדרך. ניתן לקרוא מידע נוסף על רשלנות רפואית בהריון באתר Rlaw או בפורטלי ההורות השונים.

דיאטה בהריון?

בתקופת ההיריון חשוב שלא לנסות להוריד במשקל על ידי דיאטה, על מנת שלא להזיק לעובר. חשוב להדגיש שגם עודף משקל בהריון עשוי להזיק גם לך וגם לתינוק, ועל כן לתזונה יש חשיבות גדולה בתהליך כולו. עם זאת, עלייה במשקל היא בהחלט דבר טבעי, כשהממוצע הוא בערך 10-12 ק"ג לתקופת ההיריון (תלוי במשקל ההתחלתי שלך).

מומלץ להתייעץ עם רופא הנשים שלך ועם תזונאית, על מנת לבנות את התפריט האידיאלי ביותר בעבורך, ובייחוד אם את אלרגית למזון מסוים, נמנעת מגלוטן או מוצרי בשר וחלב. פה נעצור לציין שכדאי להקפיד על ארוחות מסודרות, שכוללות את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים, כמו חלבונים, פחמימות וכו'. מלבד זאת, חשוב לשתות הרבה מים, לפחות 2 ליטר בכל יום.

המדריך להריונית: כל מה שצריך לדעת על תזונה נכונה בהריון

מה לא מומלץ לאכול?

ובכן, יש לא מעט מאכלים שאינם מומלצים לנשים הריוניות, זאת בשל העובדה שבמהלך ההיריון, המערכת החיסונית של האישה נחלשת, והיא חשופה לזיהומים או הרעלות. לכן, מוטב להימנע מאכילת דגים ובשרים נאים או מעושנים, לרבות סביצ'ה וסושי. כמו כן, רצוי להימנע מאכילת ביצים שאינן מבושלות, כמו ביצה עלומה, או ביצת עין, וכן – גם מאכלים שעשויים מביצים לא מבושלות כמו מיונז, קצפת, מוס וכו'.

מלבד זאת, כדאי להימנע מחומוס קנוי או ממוצרים שיש ספק לגבי איכות הקירור שלהם (או מאכלים שעמדו בחוץ ללא קירור למשך מספר שעות). יתרה מזאת, הימנעי ממוצרי חלב שאינם מפוסטרים, לרבות גבינות שנרכשו ממחלבות או גבינות עובש שונות. נוסף לכל אלה, נסי להימנע מסוכרים, ממתיקים מלאכותיים ושתיה מתוקה.

שתיית קפה – מותר או אסור?

מותר לשתות קפה במהלך ההיריון אך יש להקפיד שלא לשתות מעל 3 כוסות ביום (רלוונטי גם לתה שמכיל בתוכו קפאין). מה הסיבה? הקפאין מעלה את לחץ הדם ומגביר את הדופק, ולכן מוטב להגביל את המינונים כמה שניתן.

ומה לגבי פירות וירקות?

רצוי ומומלץ לשלב בתפריט פירות וירקות טריים, כשיש להקפיד לשטוף אותם היטב במים וסבון לפני השימוש (גם אם מדובר בפירות וירקות שמקלפים). כמו כן, עדיף להימנע משתיית מיצים מוכנים שנסחטו בדוכני הפירות השונים, כמו גם שייקים שמכינים במקום (הכוונה לא לשייק ביתי אלא לשייק קנוי).

תוספי תזונה

תחילה נציין שחשוב לצרוך חומצה פולית (למניעת מומים), לא רק בטרימסטר הראשון של ההיריון, אלא גם בשלושת החודשים שלפני הכניסה להריון (אם מדובר בהיריון מתוכנן כמובן. עם זאת, זה לא מחייב). יש לא מעט תוספי תזונה טבעיים שניתן לשלב בתפריט התזונה היומי, כמו אומגה 3 או רכיבים עשירים בוויטמינים, כמו ברזל, יוד, ויטמין D או סידן. כמו כן, כדאי ורצוי לשלב אגוזים בתפריט, ולהקפיד על כמות הצריכה היומית.

תזונה היא חלק חשוב וחיוני בהריון, וכדאי להתייעץ עם איש או אשת מקצוע בנושא, על מנת לוודא שאת צורכת את כל הוויטמינים החיוניים, ומספקת לך ולתינוק את כל אבות המזון.

שיהיה במזל, ובידיים מלאות!

סגירת תפריט
נגישות