מרשתות המזון המהיר המוכרות בעולם: הכול על מקדונלדס

מכירים את הרגע הזה שעולה בכם חשק ספציפי לביג מק עסיסי או לצ'יפס ארוך ומלוח? אתם לא לבד בזה. רשת מקדונלדס, הפכה לחלק בלתי נפרד מהתרבות הגלובלית שלנו.

היא התחילה את דרכה בצניעות בקליפורניה של שנת 1940, והפכה לרשת המזון עם הנוכחות המסיבית ביותר שקיימת היום עם סניפים בכל העולם, ובפרט במרכזי הערים הכי שוקקות כגון טוקיו, פריז, ניו יורק, מומבאי ועוד. מה שהיום הוא עבור כולנו נוכחות ברורה ומוכרת של טעמים, התחיל כסיפור פורץ דרך של חדשנות וגאונות עסקית. במאמר הבא נלמד מעט על המורשת של מקדונלדס.

חלוצי שיטת המזון המהיר

מקדונלדס לא הייתה עוד מסעדה רגילה בתחילת דרכה. האחים המייסדים, ריצ'רד ומוריס מקדונלד, הציגו לראשונה בעולם מערכת שירות מהיר מהפכנית. התפיסה החדשנית הזו הייתה בשורה לשוק המזון המודרני. העיקרון בבסיסה היה התמקדות בתפריט מוגבל עם מספר מאכלים שאפשר לייצר בכמויות גדולות ולהגיש במהירות ללקוחות. זה היה הרעיון פורץ דרך שהניח את היסודות לאימפריה הגלובלית שאנו רואים היום.

 

 

תופעה תרבותית

מעבר לאוכל, מקדונלדס היא תופעה תרבותית של ממש. לדוגמה, ה-Happy Meal הוא קונספט שהושק בשנת 1979 ששינה את האופן שבו ילדים רואים מזון מהיר. מעבר להמבורגר וצ'יפס, הארוחה השמחה מגיעה עם צעצוע מתחלף ומפתיע, מה שהופך את חוויית האוכל למהנה יותר עבור הצעירים. כיום הארוחה השמחה היא לא רק ארוחת ילדים אלא אייקון תרבותי בינלאומי. דוגמה נוספת לאייקוניות של הרשת היא הדמות רונלד מקדונלד – קמע הליצן של המותג, שהיה הפנים של מקדונלדס במשך דורות. הדמות הפכה כל כך פופולרית בקרב האוכלוסייה עד שהוקמו "בתי רונלד מקדונלד", המציעים אירוח חם בסמוך לבתי חולים עבור משפחות של ילדים המקבלים טיפול רחוק מהבית.

מגישים יותר מסתם המבורגרים

תכונה בולטת נוספת האופיינית לרשת המזון מקדונלדס, היא המגוון והיכולת להציע מנה לכל אחד על אף היותה רשת המבורגרים. בעוד שהביג מק הוא אולי הפריט האייקוני והנמכר ביותר, מקדונלדס מגישה מגוון מוצרים המותאמים לחך השונה בכל מדינה. בהודו תמצאו את McAloo Tikki – המבורגר צמחוני העשוי מתפוחי אדמה ואפונה. אם תבקרו ביפן תוכלו למצוא שם סושי-בורגר, ובמצרים תוכלו ליהנות ממק-פלאפל, שהוא המנה הנמכרת ביותר במקדונלדס מצרים.

ובזמן שהגיוון במנות השונות של מקדונלדס הוא תלוי מדינה, האהבה למבצעים וקופונים נשארת אוניברסלית. בישראל למשל תוכלו למצוא קופונים למקדונלדס באתר יאללה תביא. כך שגם אם אתם מטיילים בעולם, בדקו את אפשרויות הקופונים המוצעות שם וסביר להניח שתוכלו לחסוך בקלות בהזמנה הבאה שלכם.

יוזמות ידידותיות לסביבה

בשנים האחרונות, מקדונלדס מתמקדת בהפיכתה לרשת ידידותית יותר לסביבה והיא נוקטת בכמה צעדים דרסטיים לטובת המגמה הירוקה. החל בתכנון מסעדות חסכוניות באנרגיה וכלה בהתחייבות לייצר 100% מהאריזות שלה ממקורות מתחדשים וממוחזרים עד 2025 –החברה נקטה צעדים מהותיים להפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלה. בהיותה רשת פורצת דרך, אמירה כזו של מקדונלדס לא רק מצהירה על אחריות המותג אלא גם משמשת דוגמה והשראה לעסקים אחרים לחשוב "ירוק" ולאמץ צעדים לטובת הסביבה.

עוד כמה עובדות מהנות שאולי לא ידעתם

  • תת קרקעית: מקדונלדס הקימה סניף תת קרקעי בזירת הספורט היוקרתית בעולם, הסטייפלס סנטר בלוס אנג'לס, הממוקם מתחת למשטח המשחקים של הזירה ומספק מזון מהיר למעריצים ולצופים במהלך אירועי ספורט ללא צורך לפספס אף רגע מהמשחק.
  • אוניברסיטת מקדונלדס: "אוניברסיטת המבורגר" היא מוסד אקדמאי באילינוי שהוקמה על ידי רשת מקדונלדס. לא מלמדים שם להפוך המבורגרים אלא מקנים לעובדי מקדונלדס ידע וכישורים מתקדמים בניהול העסק בתחום המזון והאירוח. האוניברסיטה כוללת מגוון תוכניות לימודים כמו ניהול מזון, משאבי אנוש, שיווק ופרסום ועוד.
  • אחת ממפיצות הצעצועים הגדולות בעולם: בזכות צעצועי Happy Meal מקדונלדס נחשבת לאחת ממפיצות הצעצועים הגדולה בעולם.
  • קשת לכל מקום: כיום יש יותר מ-38,000 סניפי מקדונלדס ברחבי העולם. המשמעות היא שבכל מקום שאתם נמצאים, אתם אף פעם לא רחוקים מידי מקשתות הזהב המפורסמות של המסעדה.
  • שוברת שיאים: נכון לשנת 2021, רשת מקדונלדס מכרה יותר מ-75 מיליון המבורגרים בכל יום ברחבי העולם.

לסיכום

אחרי שלומדים וקוראים על ההיסטוריה של רשת מקדונלדס, מתחדדת התמונה עד כמה הרשת היא עדות לשילוב נדיר של חריפות עסקית לצד הבנה קולינרית. מקדונלדס הצליחה לחדור לכל מדינה ותרבות ולהפוך לחלק בלתי נפרד מהקיום והזיכרונות של כולנו. היא העדות לכוחה של חדשנות ונחישות והיא השראה להסתגלות תרבותית עבור רשתות מזון. בפעם הבאה שתראו את הקשתות המוזהבות מונפות מולכם, זכרו שזוהי לא עוד רשת מזון מהיר, אלא מורשת אוניברסלית עם עבר מפואר שממשיכה לגדול ולהתפתח.

סגירת תפריט
נגישות